Hos Foreningen Digital Uafhængighed glæder bestyrelsesleder Camilla Gregersen sig over det nye regeringsgrundlag, hvor digital suverænitet og teknologisk uafhængighed for alvor er tænkt ind i Danmarks fremtid.

“Det er en stor sejr for det digitale Danmark, at regeringen så tydeligt anerkender behovet for at styrke vores digitale suverænitet. Det er helt essentielt for vores demokrati, vores klasseværelser og vores fremtidige konkurrenceevne, at vi tør tage et opgør med de udenlandske tech-giganters dominerende greb,” siger Camilla Gregersen på vegne af Digital Uafhængighed.

Digital Uafhængighed hæfter sig særligt ved fire centrale prioriteter i regeringsgrundlaget:

1. Styrkelse af EU’s digitale suverænitet
Regeringen slår fast, at det udgør en kritisk sårbarhed, at få store tech-virksomheder uden for Europa dominerer afgørende teknologier som kunstig intelligens. For at beskytte de europæiske demokratier skal EU’s digitale handlefrihed sikres ved, at Europa gradvist udvikler egne digitale løsninger. Samtidig vil regeringen arbejde for at fjerne regler, barrierer og byrder, der hæmmer opbygningen af fremtidens teknologiske styrkepositioner.

2. Skat på tech-giganter
Tech-giganterne skal bidrage med en øget skattebetaling til de europæiske samfund, hvilket understøttes nationalt af en ny tech-skat, som skal indbringe 1 mia. kr. årligt.

3. Aktiv global og europæisk regulering
Udviklingen må ikke overlades til markedskræfterne alene. Regeringen forpligter sig til at engagere sig aktivt i spørgsmålet om global regulering af både tech-giganter og kunstig intelligens samt i udviklingen af uafhængige, europæiske sprogmodeller.

4. Teknologisk uafhængighed i uddannelse og erhvervsliv
I folkeskolen og uddannelsessektoren skal en ny national AI-strategi sikre digital suverænitet. Det er afgørende, at ny teknologi anvendes med løsninger, der er udviklet i en dansk skole- og læringstradition.

Ser frem til et tæt samarbejde
Digital Uafhængighed ser frem til at indgå i en tæt og konstruktiv dialog med de nye ministre for at omsætte regeringsgrundlagets visioner til håndgribelig og visionær politik.

“Regeringen har lagt de rigtige spor ud. Nu handler det om den konkrete implementering, og her bidrager vores bestyrelse og medlemmer gerne med ekspertise, så vi kan sikre et digitalt uafhængigt, frit og trygt Danmark,” afslutter Camilla Gregersen.

Om Digital Uafhængighed
Digital Uafhængighed arbejder for at fremme digital suverænitet, demokratisk kontrol med teknologi og beskyttelse af borgernes digitale rettigheder i Danmark og Europa.

Hjemmeside: https://digitaluafhængighed.dk/

Forperson Camilla Gregersen træffes på telefon 27129233

Næstformand Allan Sørensen træffes på telefon 27834601

Camilla Gregersen

Camilla Gregersen

Bestyrelsesleder for Digital Uafhængighed

Adm.dir. & medl. af Dataetisk Råd

Dejligt du lige kigger forbi 👋

Udfyld hvis du vil modtage vores nyhedsbrev

Vi spammer ikke! Læs vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *